dinsdag 2 februari 2016

Rondje IJsselmonde met zowaar een leuke zwemvlies

Vanaf gisteren ben ik nu twee weken vrij, maar het weer zit nog niet erg mee. Veel wind en zo nu en dan ook flink wat regen. Ondanks dat heb ik gisteren nog wel een rondje gelopen door de Crezéepolder in de hoop om de overwinterende oeverpiepers bij te schrijven op m'n IJsselmondejaarlijst, maar die lieten het helaas afweten. Wel zitten er nog water- en graspiepers, wat veldleeuweriken en watersnippen, maar al met al is het erg rustig in de polder.

Vandaag besluit ik aangezien het weer er nog aardig uitziet, af en toe een buitje, maar weer eens op de fiets te stappen en de Oude-Maas uit te fietsen tot Rhoon. Tot een paar jaar terug was dat vaak de opvulling van het wintervogelen en waren we elke zaterdag wel te vinden langs de Maas, maar sinds de meeuwen in Rotterdam en de rest van het land interessanter zijn geworden komt er weinig meer van. De waarneming van de roodhalsfuut van afgelopen zaterdag herinnerde ons er echter weer aan dat we dan zulke soorten mis lopen als je niet op de fiets stapt... Nu dus maar eens kijken wat er allemaal op de Oude-Maas drijft qua 'zwemvliezen' en daarnaast natuurlijk ook de IJsselmondejaarlijst gelijk maar even omhoog gooien.

Op IJsselmonde heb ik dit jaar nog niet serieus gevogeld en echt op mijn jaarlijst gelet, dus een torenvalk is de eerst die ik binnen tik als ik net Ambacht uit fiets. Langs de Devel hoor ik even later m'n eerste witte kwikstaart en in de rietkraag zit een tjiftjaf te roepen. Bij de Oude-Maas aangekomen lopen op een grasveldje flink wat meeuwen, met daartussen ook een bijzonder fraaie adult pontische meeuw. Wat kruimels op de weg doet wonderen, maar dan zit het bakbeest zo dichtbij dat er geen foto van te maken valt. Wel een gaaf beest!
Adult pontische meeuw
De route gaat vanaf nu echt langs de rivier, maar het eerste stuk is akelig leeg met enkel een dodaars en een fuut. In de grienden is gelukkig wat meer leven met wat matkoppen, een baltsende havik en ook de blauwe reigers hebben zich weer in de kolonie gepositioneerd.  
Blauwe reiger
Weer een stuk verder, waar het met strenge vorst afgeladen vol kan zitten met duizenden eenden, zit nu alleen het vaste groepje overwinterende brilduikers, 12 stuks. Bij Heerjansdam aangekomen fiets ik even van de rivier weg om de roodhalsfuut te bekijken op het Waaltje. Die krijg ik echter met geen mogelijkheid gevonden en verder dan wat dodaarsjes en 3 brilduikers kom ik niet. De Zuidpolder moet er dan ook nog maar aangeloven en zowaar blijken daar nog steeds flinke groepen vinkachtige rond te hangen. Voornamelijk veel vinken en groenlingen, maar ook nog zo'n 30 kepen waarvan een aantal al mooi aan het doorruien is! Verder zitten er nog wat watersnippen,veldleeuweriken, rietgorzen en in een plasje een drietal pijlstaarten. 

Pijlstaarten
Het stuk Oude-Maas tot Barendrecht levert nog twee brilduikers, een ijsvogel en nog een matkop op, en ook een beverburcht vlakbij het pad is imposant om te zien. 
Beverburcht
Vanaf de bouwdok kijk ik even later de Oude-Maas over richting 't westen terwijl ik schuil voor een flinke regenbui. Een groepje van 6 grote zaagbekken is de eerste leuke verrassing, want zonder vorst zit er normaal gesproken niet meer dan een enkeling van deze soort. Als ik nog iets verder door scoop zie ik opeens ook twee middelste zaagbekken zwemmen, gaaf! Alweer m'n vijfde waarneming van deze soort op IJsselmonde, maar het blijft toch een goede soort. Helaas wel weer dus deze zoutwatersoort als krent en geen roodkeelduiker of iets dergelijks, het is natuurlijk ook nooit goed...

Eenmaal aangekomen op de plek waar ze zouden moeten zwemmen krijg ik ze helaas niet gevonden, dus fiets ik de grienden maar door richting het westen. Nieuwe IJsselmondejaarsoorten dienen zich aan in de vorm van koperwiek en kramsvogel, maar verder is het erg rustig. De bekende bever in de Rhoonse grienden blijft natuurlijk nog wel gaaf om te zien terwijl die lekker ligt te pitten en af en toe natuurlijk even wat moet krabben. Wat een leven... 
Bever
Inmiddels hoor ik van Hans Bossenbroek dat het paartje middelste zaagbek mooi is te zien vanaf de Jan Gerritsenpolder, dus maar weer terug die kant op voor een plaatje. Ze zitten inderdaad mooi vooraan en een plaatje is dan ook een fluitje van een cent. Ze laten zich ook een heel stuk mooier zien dan vanochtend!  
Paartje middelste zaagbek
Op de Gaatkensplas kan ik de buffelkopeend niet vinden, en door Barendrecht gaat het daarna terug richting Ambacht. Ik kom nog twee geringde knobbelzwanen tegen en op een ruig veldje bij het station is een bokje snel gevonden. Een leuke afsluiting van een aardig rondje over het eiland dat zowaar toch ook weer een leuke 'zwemvlies' opleverde!
Knobbelzwaan DN82
Knobbelzwaan ER75

Geen opmerkingen:

Een reactie posten