woensdag 11 april 2018

Van aaskevers tot verjaagde ransuilen...

Vanochtend moet ik voor Ecoresult een groot stuk van het Loetbos in de Krimpenerwaard inventariseren. Dat is uiteraard geen straf, want het levert o.a. meerdere cetti's zangers en appelvinken op. Leuk! Tevens zit er in het stuk nog een flinke blauwe reigerkolonie, terwijl ik langs het pad nog een dood exemplaar vindt waar orangje aaskevers van zitten te smullen. Dood doet leven...
Oranje aaskevers
Eenmaal weer thuis maak ik vervolgens nog een rondje door de Zwijndrechtse Waard, met name om een ransuilnest te zoeken. Ransuilen broeden namelijk in ekster- of kraaiennesten en kunnen in deze tijd van het jaar, als er nog geen blad aan de bomen zit, meestal relatief makkelijk gevonden worden. In het Develbos had ik wel goede hoop voor dit jaar, maar gezien het feit dat een havik is gearriveerd gaat dat niet meer lukken vrees ik. Haviken en ransuilen gaan namelijk niet samen, want een ransuil is een makkelijke prooi voor een havik.
Broedende zwarte kraai
Ondanks de afwezigheid van ransuilen vermaak ik me vanmiddag heel aardig, met onder andere wat bruine kiekendieven, een jagende havik en overvliegende zwartkopmeeuwen. Verder stip ik op de akkers nog de nodige kievitsnesten in,waarna ik ook Waalbos nog weer even goed uitkam. Daar blijken opvallend veel paartjes slobeend te zitten, ik gok een kleine tien paar, maar ook zie ik nog een dodaars en een paartje tafeleend. Allemaal soorten die hier mogelijk gaan broeden. Dat zou leuk zijn!
Slobeend
Verder zie ik ook dat er gelukkig nog steeds erg veel kieviten zitten dit jaar, ik gok zo'n 30 paar weer. Ook de aantallen tureluurs en kleine plevieren zijn nog niet lager dan vorig jaar, terwijl ik langs de Langeweg ook een ringmus zie die daar eerder dit voorjaar en vorig jaar ook was gezien. Er blijken dus toch nog ringmussen te broeden in de Zwijndrechtse Waard. Gelukkig! Een broedende steltkluut zoals afgelopen jaar zal er dit jaar niet in zitten overigens. Het gebied waar het broedgeval plaatsvond is namelijk helemaal afgezet om de groei van riet te stimuleren. Helaas, helaas...
Waalbos waar riet moet komen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten