maandag 16 april 2018

De eerste noordse kwik van Nederland

Vanavond besluit ik weer eens een avondje te gaan vogelen. De zon gaat tegenwoordig weer een stuk later onder, dus de zomerse avondjes zijn weer in aantocht. Nu is het ook pas half 9 donker ongeveer, dus tijd genoeg om een goede soort in de Crezéepolder te vinden... Als ik net onderweg ben krijg ik te horen dat er een velduil aan het jagen is in het Waalbos, maar ik besluit toch maar mijn oude plan te volgen. Een jaarlijst houd ik immers niet bij, dus er is niks te verliezen.

In de Crezéepolder is het echter rustig en steltlopers lopen er eigenlijk niet. Wel zie ik de bekende zwarte ruiter, die er alweer eventjes rondhangt, en zijn de aantallen kluten nog steeds erg hoog! In tegenstelling tot de afgelopen avonden, toen er een engelse kwikstaart tussen de gele kwikstaarten zat, moet ik het vanavond met een noordse kwikstaart doen. Een vroegertje! Zelfs de eerste gedocumenteerde van Nederland van deze noordelijke soort dit jaar, dus allerminst onaardig!
Noordse kwikstaart
Als de zon ondergaat besluit ik niet naar huis te gaan, maar om nog even door te vogelen richting Polder Sandelingen en het Waalbos. Wellicht zit wel ergens een porseleinhoen te roepen gezien de oostelijke stroming van de laatste tijd. Maar helaas... Ook een waterral kom ik niet tegen, dus de overwinteraars zijn allemaal weer vertrokken. Desalniettemin is dat nachtelijk vogelen toch wel aantrekkelijk, en het zal niet de laatste keer zijn dit jaar. Wie weet wat het nog gaat opleveren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten