vrijdag 9 maart 2018

Maartochtendje met een witkopgors!

Dankzij de het feit dat de Wageningen Universiteit vandaag 100 jaar bestaat, heb ik een heerlijk dagje vrij. Het voorjaar is nu toch wel een beetje aangebroken, dus ik kan 'm prima vullen... Vanochtend vroeg fiets ik zo weer eens een rondje door Polder Sandelingen, waar op de ijsbaan al enkele dagen een grote groep grutto's zich ophoudt. Nu is dat ook het geval, erg gaaf! Het gaat om maar liefst tachtig exemplaren met daartussen ook nog twee geringde beesten. Leuk om te zien is overigens ook nog dat wanneer een grutto overvliegt ze luidkeels beginnen te roepen, waarna ik ook een exemplaar zie invallen. Kennelijk weten ze toch de boodschap over te brengen dat er voedsel en veiligheid te vinden is...
Grutto's waaronder rechts een geringde
Naast de vele grutto's loopt ook nog een kemphaan rond, die zich van dichtbij leuk laat bekijken. Ook wat stormmeeuwen zitten tussen de groep meeuwen, maar af en toe gaan ze plots achter een grutto of de kemphaan aan als die een prooi hebben. Ze blijven net zo lang etteren tot het slachtoffer de worm gaat vallen. Leuk gedrag om zo te zien!
Kemphaan

Grutto's worden geschaduwd door een stormmeeuw
Verder is het in het gebied een echte maartochtend, met alweer wat zingende rietgorzen en baltsende kieviten, maar ook nog veel wintertalingen, kramsvogels en de bekende overwinterende geelpootmeeuw. De aanwezigheid van kieviten is wel weer leuk te noemen, aangezien afgelopen jaar 0 broedparen in het gebied zaten. Het nabijgelegen Waalbos stroomde toen echter over van de kieviten, want gezien de uiterst geschikte omstandigheden aldaar heeft dat als een magneet al de andere gebieden in de buurt leeggezogen. Nu het daar aan het dichtgroeien is worden de 'normale' plekken weer ingenomen. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden dit jaar!
Kramsvogels

Na een afspraak bij Ecoresult, waar ik dit jaar in de drukke tijd zal bijspringen met broedvogelonderzoek, ga ik richting Goedereede. Nabij het plaatsje Havenhoofd zit namelijk al bijna twee weken een fraai mannetje witkopgors. Een goede soort voor de Zuid-Hollandlijst, die daarop natuurlijk niet mag ontbreken.

Bij aankomst rond half 12 is de vogel nog niet gezien. Aangezien hij de afgelopen tijd op een akker bleek te foerageren, en af en toe in wat meidoorns komt zitten, is het wachten geblazen óf even een rondje over de akker lopen. Aangezien het beest de hele dag nog niet is gezien kiezen we voor het laatste, waar na een tijdje het beest inderdaad opvliegt. Erg mooi! Hij vliegt richting Havenhoofd, dus we gaan snel die kant op in de hoop op een betere waarneming.
Polder nabij Havenhoofd
Het is eventjes zoeken, maar dan komt die betere waarneming ook. Na een kwartiertje gaat het beest namelijk op een klein mesthoopje zitten, zowat in een achtertuin, en laat zich daarbij op een tiental meters schitterend bekijken! Het blijft een supermooi beest vanuit Siberië, ook al is het alweer mijn derde exemplaar van deze soort.
Witkopgors
Nadat de vogel weer is verdwenen ga ik er maar van tussen en ik neem nog even een kijkje in de haven van Stellendam. Daar blijkt nog een mooie Noorse grote mantelmeeuw te zitten en ook een mannetje grote zaagbek laat zich nog leuk bekijken.
Noorse grote mantelmeeuw Z-JZH53
Op de terugweg stop ik vervolgens nog eventjes in Zwartewaal. In dit dorpje op Voorne-Putten bleek pas al de hele winter een braamsluiper te overwinteren. Zeer waarschijnlijk gaat het om de Siberische soort, wat net als de witkopgors een goede is voor Zuid-Holland. In het half uurtje dat ik in de vogel steek kan ik 'm helaas niet vinden, maar het is ondanks dat wel een vogelrijke buurt met veel ringmussen, sijzen en een groene specht.

Al met al een mooie maartdag met een bijzonder fraaie Siberische soort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten