maandag 11 september 2017

Zeetrektelling met dé leuke soorten

Afgelopen zaterdag kon er van vogelen niks komen, maar vanochtend heb ik nog vrij. Gezien de windvoorspelling zou het echter aan zee best weleens leuk kunnen worden met WZW6. Zeetrek is toch een manier van vogelen dat me enorm aanspreekt, aangezien als het vliegt genieten is van soorten die je anders gewoonweg niet tegenkomt. Daarnaast is het ook gewoon heerlijk om over een wilde zee te kijken...

Om half 8 kom ik op de Tweede Maasvlakte aan, waar ik me iets ten noorden van de telpost positioneer. Naar mijn idee komen daar de vogels toch net wat mooier langs de bij het kruis. Heerlijk in de luwte van de houtwal breng ik zo tweeënhalf uur door en gelukkig verveeld het nauwelijks! Er vliegen geen aantallen, maar wel leuke soorten gelukkig.
Maasvlakte 2
Al snel komt een noordse pijlstormvogel al keilend voorbij richting noord, een half uurtje later gevolgd door een exemplaar naar zuid. Ook komen nog twee grauwe pijlstormvogels naar zuid, waarbij het altijd ongelofelijk blijft om te zien hoe deze jongens, zonder ogenschijnlijk enige moeite te doen, over de zee jakkeren. Al keilend en spelend met de wind gaan deze beesten nu terug van hun overwinteringsgebieden op de Atlantische Oceaan naar Argentinië. Het broedseizoen begint daar nu namelijk...

Naast pijlstormvogels zijn ook de jagers wel de soorten waar je voor gaat zitten. Er vlogen er ook wel wat, met name veel kleine. Om iets voor acht komt er echter een exemplaar redelijk dicht langs met een zeer sternachtige vlucht, het beest valt gelijk op. Ook de andere kenmerken blijken te kloppen voor kleinste jager, leuk!
Kleinste jager

Verder zijn het nog wat steltlopers, zwarte sterns, zeekoet en zomertaling die voor het nodige vermaak zoeken, maar om 10:00 taai ik toch af. Op de zuidpunt werp ik nog een blik op de morinelplevieren die daar al enige tijd zitten. Vier tel ik er nu. Vermoedelijk is dit nu de reguliere plek voor deze soort gevonden, nadat ze vroeger altijd op de Vuurtorenvlakte en omstreken zaten. Nadeel hier is echter dat je er niet bij kan komen... Desalniettemin leuk om te zien natuurlijk!
Morinelplevier
Voor de totale telling zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten