woensdag 20 september 2017

Dagje vangen, dippen en vinden

Vandaag ben ik toevalligerwijs vrij, en aangezien Maarten Verrips gaat ringen in Meijendel ga ik ook maar weer eens die kant op. We zitten nu middenin de zwartkoppentijd, dus het meeste wat in het nat hangt zijn zwartkoppen. Daarbij vandaag ook eentje met een Belgische ring, altijd leuk! Verder zijn het de standaard najaarssoorten als vuurgoudhaan, roodborsten, pimpelmezen en nog een braamsluiper. Een leuke verrassing daarentegen zijn nog twee groenlingen, een soort die we niet veel vangen!

Groenlingen
In het najaar is het slagnet ook goed te gebruik voor graspiepertrek, echter blijken ze vandaag nauwelijks over te komen. Uiteindelijk lukt het me toch, in tegenstelling tot een boompieper die er naast gaat zitten, om een exemplaar te vangen. Altijd weer even leuk om zo'n soort na een jaar weer in de handen te hebben!
Graspieper 1kj

Voor de totalen zie hier.

Terwijl ik nog op de ringbaan ben krijg ik te horen dat er mogelijk een grauwe fitis is gezien en gehoord in Ridderkerk. Op de terugweg ga ik daar toch nog maar even naar zoeken, dat zou een echte knaller voor IJsselmonde zijn natuurlijk! Helaas vind ik 'm na een uurtje of twee zoeken niet en dip ik 'm dus. Als er echt eentje zat natuurlijk, maar het klonk erg spannend.
Plek van de 'grauwe fitis'
Op het eind van de middag ga ik nog even naar de Crezéepolder, je weet het immers nooit. Dat levert uiteindelijk nog een fraaie juveniele krombekstrandloper op die zich samen met een bontbekplevier en wat bonte strandlopers heel leuk laat bekijken.

Krombekstrandloper (rechts) met bonte strandloper en bontbekplevier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten