woensdag 10 mei 2017

Crezéepolder is goud waard!

Gisterenavond was ik in Rhenen gebleven en heb ik de meldingen van twee geoorde futen en een kleine strandloper in de Crezéepolder doorstaan. Morgen heb ik immers een tentamen, dus daar moest nog wel wat voor gedaan worden. Als echter net na het middaguur een zwarte ibis in de Crezéepolder gemeld wordt kan ik natuurlijk niet langer blijven zitten. Gelukkig ben ik met de auto, dus een klein uurtje later ben ik in de Crezéepolder. De meeste IJsselmondetwitchers zijn al weer weg, maar de vogel zit er gelukkig nog. Eindelijk!! Net als steltkluut was dit toch wel een langverwachte soort, die overal in de omgeving werd gezien. Nu met de nieuwe polder is er dan toch eindelijk van gekomen!
Zwarte ibis
Gezien de steltlopertrek van de laatste dagen kan ik het niet laten om een blik op de Sophiapolder te werpen. Dat levert echter helemaal niks op, dus hierna ga ik maar weer richting de zwarte ibis om deze met de telescoop wat beter te bekijken. Het is een jong beest (mist nog de groenpaarse gloed van volwassen vogels) en het lijkt dus verse aankomst in Nederland.

Het water komt hard omhoog en dat vindt hij toch niet echt lekker. Rond een uurtje of vijf neemt hij dan ook de vleugels en vliegt hoog weg richting noordoost en verdwijnt boven de Alblasserwaard. De eerste 'zwibis' voor IJsselmonde is daarmee ook gelijk weer vertrokken.



Zwarte ibis
Een casarca was gevonden bij Barendrecht, dus samen met de nieuwe jonge garde uit Ambacht ga ik die eventjes doen. We komen echter van een koude kermis thuis, want het beest blijkt een gekort- of geleewiekte vleugel te hebben. Een ontsnapt beest dus die we snel moeten vergeten.
Ontsnapte casarca
Als we op de terugweg weer door de Crezéepolder komen zien we tot onze verbazing opeens de zwarte ibis weer invallen! Leuk! Later bleek hij overigens in geen velden of wegen meer te bekennen te zijn.

Vanavond kan ik het niet laten om ook weer naar de Crezéepolder te gaan. Vanmiddag zaten er namelijk ook nog aardig wat bontbekplevieren en een kleine strandloper zou ook nog wel een fijne soort zijn. Op deze prachtige avond is het goed toeven in de polder, met inderdaad een kleine strandloper tussen de bontbekplevieren! Leuk! Mijn eerste voorjaarsgeval pas van deze soort op IJsselmonde.
Lepelaar
Verder was het erg leuk vogelen met een rosse grutto, wat groepjes doortrekkende noordse kwikstaart, de engelse kwikstaart die al weken in de polder zit, enkele pontische meeuw, een paar bosruiters, twee zomertalingen, een bonte strandloper en nog ruim tien broedende kluten. Toch wel een erg leuk lijstje, die Crezéepolder is goud waard!
Pontische meeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten