maandag 20 maart 2017

Weer een zwartkoprietzanger, weer onzichtbaar...

Afgelopen zaterdagavond werd duidelijk dat de in eerste instantie vroegste rietzanger ooit voor Nederland, met grote waarschijnlijkheid een zwartkoprietzanger was. Het beestje zat in Polder Malta, in de Biesbosch te zingen. Gisteren bleek het inderdaad om deze Zuid-Europese soort te gaan, die vorige jaar pas voor het eerst in Nederland werd waargenomen! Toen hoorde ik 'm ook al, maar de waarneming was door afstand erg belabberd, de vogel kon toen enkel met microfoons gehoord worden. Zien was helemaal niet aan de orde, maar ook gisteren was de Brabantse vogel door niemand in de kijker gehad. Toch besluit ik vanochtend nog even die kant op te gaan, want om deze soort beter te horen dan die van vorig jaar is ook al wat waard.

Om 9 uur vaar ik over bij de Kop van 't Land en even later hoor ik bij het uitstappen de vogel gelijk al zingen. Ondanks het winderige en regenachtige weer zingt hij toch nog aardig door, maar dat doet hij diep vanuit het riet. Ook vandaag zit een zichtwaarneming er voor mij dus niet in. Wel is de zang erg leerzaam, die namelijk een mix lijkt van kleine karekiet en rietzanger, waarbij vooral de krasserige strofes van rietzangers gemist wordt. Verder kent de zang enkele karakteristieke strofes, dus het is niet onaardig om dat eens te beluisteren!

Na een tijdje heb je het toch wel gezien bij zo'n soort die je niet kan zien, ook al proberen wat zingende cetti's zangers, een roepende waterral en een groepje overvliegende rosse grutto's de boel wat op te vrolijken. Gelukkig is in de rest van de Biesbosch nog genoeg te beleven. Binnen een straal van een paar kilometer zitten namelijk ook nog steeds een Mongoolse pieper en Amerikaanse wintertaling. Die laatste zoek ik nog even, maar ik kan 'm zo gauw niet vinden.
Plek zwartkoprietzanager
Al zwervend door de Biesbosch kom ik nog de nodige zomertalingen tegen, een groep waterpiepers, een pontische meeuw en ook een mooi groepje grutto's vlak langs de weg. Die laatste moet ik natuurlijk even checken op ringen, en een geringd blijkt er tussen te lopen. Het weer is donker, maar toch weet ik 'm af te lezen: mBB/RfBB. Na hem gemeld te hebben blijkt het een beest uit Zalk te zijn, in Overijssel, waar die in 2010 geringd is. Na 2012 is hij echter nooit meer gezien, maar gelukkig blijkt hij dus toch nog in leven!
Krak-, slobeend, zomertaling en pijlstaarten
Geringde grutto mBB/RfBB
Voordat ik naar Wageningen ga check ik op de terugweg nog heel even de Crezéepolder, waar zaterdag een zwarte ruiter werd gemeld. Die blijkt nog aanwezig te zijn in een grote groep kemphanen, maar verder is het op een bonte strandloper en de andere gebruikelijke soorten na rustig in de polder.
Kemphanen en pijlstaart
Zwarte ruiter tussen de kemphanen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten