zaterdag 4 februari 2017

Ringetjes, een Russische eend en een fijn toetje

Voor vandaag heb ik geen grootste plannen, en ik besluit maar lekker rustig aan te doen. Eerst struin ik nog even door Polder Sandelingen in de hoop op wellicht een overwinterende roerdomp, die vind ik niet, maar het is niet onaardig met veel watersnippen, een waterral en een groep van maar liefst 48 wintertalingen. Het grootste aantal ooit dat ik hier zie!

Aangezien ik nog wat kruimels heb besluit ik maar een rondje Zwijndrecht te gaan maken voor kokmeeuwen, dat 'moet' immers toch nog een keertje deze winter. Voordat ik in Zwijndrecht ben hoor ik in Ambacht ergens opeens wat gebrabbel uit de struiken. Een korte stop en er blijkt zowaar al een zwartkop te zitten, vermoedelijk wel een overwinteraar maar wel een leuke verrassing!
Zwartkop (man)
De plekken in Zwijndrecht waar kokmeeuwen zitten zijn veel sloten, met daarbij bomen en weinig ruimte om te voeren. Het is dan ook nooit ideaal, maar ondanks dat weet ik nog 10 kokmeeuwen af te lezen. Het zijn met name bekenden uit allerlei landen (Denemarken, België, Nederland, Duitsland, Polen) die ik de afgelopen winters hier ook zag, bij sommigen is het echter wel 5 jaar geleden dat ik ze had. Altijd leuk die rondjes!
Lantaarnpaalpool, altijd op z'n lantaarnpaaltje
Deense kokmeeuw W-8ET
Ook zie ik nog wat nieuwe kokmeeuwen, zoals Deen W-515, en blijkt een Kroatische kokmeeuw wel een vaste overwinteraar. Die hadden we een paar weken geleden namelijk ook, leuk!
Kokmeeuw W-515
Als ik weer onderweg ben naar huis, na ook nog de nodige knobbelzwanen afgelezen te hebben, krijg ik te horen dat er een Siberische taling is gevonden bij Noordwijk. Dat is een leuke voor de Zuid-Hollandlijst, en na informeren kan ik met Hugo Moerman en zijn vader meerijden die kant op.

Daar aangekomen is de eend uit het verre, verre Rusland al duttend te zien op de kant. Veel is er niet aan, maar af en toe haalt hij even de kop uit de veren en laat hij z'n schitterende getekende kop zien. Gaaf! Het is mijn tweede van deze soort die hoort te overwinteren in Japan en Zuid-Korea, na een exemplaar in Almelo al weer zeven jaar geleden.

Siberische taling (man)
Een geringde nijlgans uit Den Haag is nog wel grappig, alvorens we nog even afreizen naar de dwerggorzen die hier niet ver vandaan overwinteren. Op het plekje aangekomen zijn ze snel in beeld en ze laten zich werkelijk fantastisch bekijken, wat een schitterende beestjes!

Dwerggors
We sluiten de dag af met een roodhalsfuut bij het Valkenburgse meer, met dus een mooie nieuwe Zuid-Hollandsoort op zak. Leuke bijkomstigheid vandaag waren overigens ook nog de onthullingen op de DutchBirdingdag vandaag, waaruit bleek dat de 'sprinkhaanzanger' van afgelopen najaar op de Maasvlakte, op basis van DNA toch een kleine sprinkhaanzanger blijkt te zijn. Eigenlijk dus ook nog een nieuwe soort erbij vandaag!
Kleine sprinkhaanzanger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten