woensdag 6 april 2016

Zure dip in de duinen

Gisterenmiddag viel mijn oog tijdens een college plotseling op de waarneming van een alpenheggenmus in Meijendel. De vogel bleek in verboden gebied te zitten, maar de foto's spraken boekdelen. De rust was bij mij natuurlijk vanaf toen verder te zoeken, het is immers pas de tweede voor Zuid-Holland (na een dode in Scheveningen) en nog een hele nieuwe soort voor mij. De vogel wordt echter in eerste instantie niet teruggevonden en als die uiteindelijk toch wordt teruggevonden rond een uurtje of zes is het voor mij te laat om het vanuit Rhenen nog te redden naar de Zuid-Hollandse duinen. Helaas...

Aan het eind van deze morgen blijkt echter dat de vogel nog steeds aanwezig is in het afgesloten gebied en dat er, net als gisterenavond, vanaf het einde van de middag de mogelijkheid is de vogel te bezoeken. Aangezien er problemen zijn met de treinen ga ik maar gelijk richting station Kesteren en uiteindelijk ben ik rond half drie in Voorschoten. Een klein half uurtje later fiets ik Meijendel in waar ook al aardig wat andere vogelaars staan te wachten. Gelukkig mogen we gelijk het gebied in, maar de vogel is sinds een pittige bui al even uit beeld.
Het is nu even wat droog, maar de vogel krijgen we helaas niet gevonden in een half uurtje. Daarna begint het te miezeren en te waaien, en nog harder te miezeren en nog harder te miezeren en te regenen en uiteindelijk gewoonweg flink te plenzen. Drijf en drijfnat staan er dus uiteindelijk om 17u zo'n 150 vogels zowat te juichen als er weer een plukje blauw lucht zichtbaar wordt. Maar nu de vogel nog....
De verwachting (of was het hoop?) dat de vogel zodra 't droog zou worden plotseling ergens tevoorschijn zou komen. Niets blijkt helaas minder waar en zo druip ik (letterlijk en figuurlijk) zonder alpenheggenmus af. Een verzopen dip van jewelste...

Overigens stond deze waarneming van alpenheggenmus niet helemaal op zichzelf. In Duitsland was op het moment van deze vogel namelijk een flinke influx gaande waarin ook zelfs sneeuwvinken tot op Helgoland werden gezien. Wellicht dus een herkansing binnen korte tijd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten