zaterdag 27 februari 2016

Kokjes scoren in Rotterdam-Zuid


Voor vandaag is prachtig weer opgegeven en gezien het toch wel schaarse aantal bezoekjes van ons aan Rotterdam-Zuid deze winter (slechts 3) moeten er toch nog wel wat aflezingen van kokmeeuwen bijkomen. Afgelopen winter lazen we exact 100 verschillende exemplaren af en aangezien we nu op 61 staan moeten we nog wel wat. Vandaag ben ik eens een keer in m'n eentje maar fiets wel het gebruikelijke rondje en onderweg naar de eerste plek in Ridderkerk stuit ik op een groepje van 3 grote lijsters in de Crezéepolder! Een soort die op 1 broedgeval na vrijwel alleen overtrekkend is te zien op IJsselmonde.
Grote lijster
In de Crezéepolder werp ik ook nog een korte blik op de basaltblokken langs de Noord, maar ook nu kan ik de oeverpieper helaas zo snel niet vinden. Snel dus maar naar de meeuwen gaan kijken...
De Noord
Bij de Vlietlaan in Ridderkerk aangekomen blijken de kokjes flink trek te hebben in de kruimels, en zowaar lees ik op deze plek gelijk al 4 geringde af. Twee 2kj's uit Duitsland, een bekende overwinterende Zweed en een nieuwe Tsjech! Dat is overigens ook pas onze eerste vogel uit dat land deze winter.
Duitse 2kj kokmeeuw met O-benen
Op nog twee andere plekken zie ik even later nog een nieuwe Zweedse kokmeeuwen en ook 2 Finse kokmeeuwen lees ik af, dat gaat lekker! Bij Keizerswaard aangekomen zit ook daar genoeg, maar van de vaste overwinteraars zie ik alleen de Wit-Russische en één van de meest bekenden kokjes, Deense W-JNP. Een nieuwe Deen is daarom nog wel een leuke verrassing en laat ook zien dat de trek van deze meeuwtjes richting het noorden toch ook echt weer begonnen is.
Finse kokmeeuw
Deense kokmeeuw W-S72
Onderweg naar het Zuiderpark zie ik op wat plekken nog een bekende Litouwer, Zweed, Nederlander en een Deen, en ook een geringde ooievaar uit Zegveld is toch weer een extra ringetje voor de daglijst. Het Zuiderpark is hierna helaas ook niet heel goed, maar een Nederlander, Deen en Litouwer schrijf ik toch graag bij. De Hongaarse jonge kokmeeuw die Frank Majoor vorige week in het verlengde van het Zuiderpark zag zie ik tot mijn grote vreugde ook lopen. Eindelijk mijn eerste vogel uit dit land in de stad terwijl het toch al het 3de exemplaar voor Rotterdam-Zuid is. Gaaf!!
Hongaarse 2kj kokmeeuw R-HU2V
Hierna gaat het weer moeizaam tot ik bij het Afrikaanderplein kom met niet altijd even goed reageerde kokmeeuwen en metalen ringen die gelijk weer verdwijnen. Bij de Boergoense vliet en op wat plekken langs de Nieuwe-Maas lees ik uiteindelijk nog wel 2 Belgen, 2 Polen en een Duitser af en is ook nog een bijzonder fraaie 2kj geelpootmeeuw present.
Kokmeeuwenkijken in Rotterdam
2kj geelpootmeeuw
Het Afrikaanderplein is hierna weer eens ouderwets goed met maar liefst vijf verschillende pontische meeuwen! Drie eerste winter en twee tweede winter exemplaren, met daarbij ook enkele bijzonder fraaie exemplaren. Alhoewel ze dat eigenlijk allemaal wel zijn natuurlijk...
3kj pontische meeuw




2kj pontische meeuwen
Ook qua geringde vogels is het goed met eindelijk weer eens een Nederlandse zilvermeeuw, de eerste kleine mantelmeeuw van Roland-Jan Buijs weer in de stad en een viertal kokmeeuwen uit Nederland, België en Litouwen. Tevens is de Groningse nijlgans weer present, maar nu met een mooi stel kleurringen zodat die een stuk beter te volgen is.
Nederlandse kleine mantelmeeuw Z-J=
Groningse nijlgans RZG5
Nederlandse kokmeeuw W-ENA3
Dat aantal ringen tikt toch weer lekker aan, dus snel maar door richting Bloemhof. Daar loopt naast een bekende Zweedse kokmeeuw nu ook een nieuwe Nederlandse vogel rond, altijd leuk!
Nederlandse R-UK
De Valkeniersweide en het Varkenoordse park zijn hierna ook gewoon goed met een Pool, Litouwer, Deen, Duitser en twee Nederlanders. Hierna gaat het nog door op de Kop van Zuid met daar totaal nog 10 geringde kokmeeuwen uit Litouwen, Zweden, Finland, Nederland en Polen, waarmee het dagtotaal afgelezen ringen op 51 blijft steken! Het tweede aantal ooit voor een dagje Rotterdam-Zuid en ook vooral een geweldig resultaat omdat 25 van de 47 afgelezen kokmeeuwen nieuwe exemplaren voor deze winter waren. Deels nog bekende overwinteraars, maar gedeeltelijk ook alweer doortrekkende beesten. Erg productief dagje dus weer in de stad!
Poolse kokmeeuw W-T33L

Geen opmerkingen:

Een reactie posten