maandag 24 augustus 2015

Vier IJsselmondejaarsoorten!

Vandaag breekt mijn laatste vakantieweek aan, en die besluit ik maar te beginnen met een rondje over de oostelijke helft van IJsselmonde, dat moet mijns inziens zeker wel wat op kunnen leveren. Ik begin vanochtend in Polder Sandelingen waar ik zowaar weer tegen het tweetal buidelmezen aanloop, leuk dat ze nog steeds in het gebied rondhangen!
Buidelmezen
Hierna check ik voor het eerst van het najaar weer het ruige terreintje achter de begraafplaats. Al jaren lopen we over dit klein hoekje wat er altijd spannend uitziet, maar nog nooit echt wat opleverde. Vandaag komt daar echter verandering in, want als ik erop stap vliegt er gelijk een draaihals voor me op! Het blijft leuk om deze soort op IJsselmonde te vinden, en omdat er wat goeie plekjes waren verdwenen in Ambacht hadden we er een hard hoofd in of het weer zou lukken, maar dus toch weer!
Draaihals
Het is alleen een verdraaid lastig beestje, maar samen met o.a. Laurens van der Wind, Hans Bossenbroek en Hugo Moerman zien we 'm even later nog wel in de bosjes verdwijnen. Een ree die we uit dezelfde bosjes jagen is overigens een net zo grote verrassing voor hier! 
De plek
Met z'n vieren vogelen we hierna verder, want wie weet wat er nog meer zit op en ik heb sowieso m'n zinnen gezet op een bonte vliegenvanger. Een gedeelte van Waalbos wordt gecheckt en daar blijkt het eerste paapje voor vandaag te zitten. Een blik in het villawijkje van Rijsoord levert even later zowaar nog de gewenste bonte vliegenvanger op, en het blijken er zowaar 2 te zijn die zich bijzonder fraai laten bekijken. Altijd een lastige soort op IJsselmonde die je vindt door in de goede periode mezengroepen e.d. af te zoeken.

Waalbos levert hierna nog een groepje van 6 paapjes meer op, en samen met Laurens rijd ik nog verder richting het Buitenland van Heerjansdam en de Devel. Daar is het overal erg rustig, maar een tweetal wespendieven dat daar over komt zeilen kan er nog wel bij voor deze ochtend, super!  
Wespendief
Na een buitje tussen de middag lopen Laurens en ik vanmiddag ook voor het eerste de hele Crezéepolder rond. Grotendeels zijn ze al klaar met de werkzaamheden, en bepaalde stukken liggen er schitterend bij voor bijv. ortolaan of duinpieper. Die zien we niet, maar het is leuk vogelen met tientallen gele kwikstaarten, witgatjes, watersnippen, geelpootmeeuwen en uiteindelijk 8 paapjes. Ook hier vinden we echter toch nog een leuke soort, en wel een kwartel die zowat onder de schoen van Laurens vandaag schiet. Wat een verrassing, en zowaar de vierde nieuwe voor de IJsselmondejaarlijst vandaag, dat gaat lekker! 

Na nog wat andere plekjes gecheckt te hebben staan we even later ook nog eens op 19 paapjes, een absoluut recordaantal voor IJsselmonde. Dat kan er nog wel bij na zo'n mooie dag vogelen met veel leuke verrassingen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten