woensdag 12 november 2014

Hit-and-run naar de bonte tapuit

Maandagavond werd bekend dat Adri de Groot een bonte tapuit had gefotografeerd bij Zoeterwoude. De exacte locatie was niet bekend, maar ondanks dat werd de vogel gisterenochtend rond een uur of 9 gemeld en wel langs het Zwetslootpad. Dat zag ik nog rond een uur of 10 op de universiteit, maar rond 10:30 zou de bus weg rijden voor een excursie naar Brussel die de rest van de dag zou duren. De mogelijkheid om deze soort bij te schrijven was dus enkel vanochtend, voor het college van 10:30.

Om 6:39 stap ik in de trein in Rhenen richting Leiden Lammenschans vanwaar het een kleine 6 kilometer fietsen is. Onderweg krijg ik gelukkig te horen dat de vogel nog aanwezig is, maar gezien de beperkte tijd die ik heb, een klein uurtje, is een kwartier vertraging die de trein oploopt niet erg prettig... Uiteindelijk kom ik dus een kwartier later aan in Leiden waardoor ik 40 minuten heb om 6 kilometer heen en terug te fietsen en de vogel te zien. De weg is gelukkig niet lastig en om half negen kom ik aan bij het pad waar de vogel bij een berg sloot afval gelijk in beeld is.

Bonte tapuit                                                                                ©Merijn Loeve
In de tien minuten die ik heb laat de Zuid-Oost Europese en Aziatische soort zich zich fraai bekijken op soms enkele meters. Wat een fraai beest en voor Zuid-Holland ook erg prettig! Na 10 minuten moet ik ook echt weer gaan om nog op tijd in Wageningen aan te komen, en gelukkig lukt dat ook allemaal, en wel met weer een fraaie nieuwe soort erbij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten