donderdag 2 oktober 2014

Weer eens in Meijendel en op de Mavla...

Deze week is het wat rustiger op de universiteit, en zo was ik ook afgelopen dinsdag in Ambacht. Een rondje Rotterdam leverde toen slechts 4 bekende geringde vogels op en een pontische meeuw, maar duidelijk was wel dat daar voorlopig niks te halen valt. 's Middags wat vogelen rondom Ambacht was iets productiever met een groep van 18 bontbekplevieren op de Sophiapolder, een gekraagde roodstaart en weer veel graspiepers en watersnippen in de Crezéepolder. Ook eindelijk de patrijzen van Barendrecht gezien die na een ruim half jaar vrijwel spoorloos toch opeens met 6 jongen voor de dag komen, helden!
Pontische meeuw
Patrijzen
Vandaag was ik ook in Ambacht en aangezien er weer geringd zou worden op het VRS Meijendel arriveerde ik daar iets voor half zeven. Maarten Verrips had zich echter verslapen maar wat kwakende boomkikkers en roepende bosuilen vermaakte me tot half acht toen Rinse vd Vliet arriveerde. Snel alle netten uitgeschoven waarna het ringen kon beginnen.

Het leukste was vandaag wel het slagnet waar we in de eerste uren probeerde grote gele kwikstaarten te vangen. Meerdere vogels reageerde en uiteindelijk konden we er eentje te pakken krijgen, wat een gaaf beest!
Grote gele kwikstaart
Later op de ochtend gingen we over op het vangen van graspiepers en boomleeuweriken. Een tweetal boomleeuweriken was ons eerst te slim af, maar even later kon ik gelukkig wel een exemplaar slaan met in dezelfde slag ook de eerste graspieper van de dag. Hierna volgde nog 25 'grapi's' die natuurlijk als prettig oefenmateriaal zorgen voor het bedienen van het slagnet.
Boomleeuwerik
In de mistnetten waren het vooral de roodborsten en zwartkoppen die erin hingen, maar daarnaast ook nog een wat late kleine karekiet en nog twee nieuwe handsoorten, namelijk goudhaan en vuurgoudhaan. En wat zijn dat dan kleine beestjes die maar een grammetje of 4 á 5 wegen, maar o zo fraai. 
Man vuurgoudhaan
In de loop van de ochtend krijg ik ook te horen dat er een baardgrasmus is gevonden in de greppel langs het Luzerneveld op de Maasvlakte. Het blijkt uiteindelijk waarschijnlijk om een westelijke te gaan, en aangezien eerder dit jaar de soort is gesplitst in oostelijke en westelijke wordt het dan wel heel interessant, aangezien ik enkel 2 oostelijke heb gezien.. Daarnaast zou het altijd een nieuwe voor mijn Zuid-Hollandlijst zijn, dus om een uur of twee verlaat ik de ringbaan naar de weer die schitterende Maasvlakte. Voor de volledige vangst (incl. vogels na mijn vertrek) zie hier

Bij de greppel aangekomen is de vogel snel in beeld en het fraaie mannetje laat zich van tijd tot tijd erg fraai bekijken. In de greppel waar hij zit kan hij geen kant op, en dat is dan wel altijd zo prettig op de Maasvlakte.. De belangrijke staarttekening waar het belangrijkste onderscheid ligt tussen de twee soorten is in het veld niet echt te zien, maar op de foto's wel.  Op basis daarvan lijkt het zeker om een westelijke te gaan en dus zet de trend van een nieuwe soort per week zich vrolijk voort...
Westelijke baardgrasmus                                                       ©Garry Bakker
Betere plek is er niet...
Aangezien er afgelopen zondag ook nog een izabeltapuit elders op de Maasvlakte is gevonden besluit ik die ook nog maar even met een bezoekje te vereren. Op de plek aangekomen valt het niet mee aangezien de vogel achter een hek zit net als wat andere tapuiten, maar uiteindelijk zie ik 'm samen met Bas vd Burg toch nog even. Het terrein oplopen is geen optie wat een viertal andere vogels wordt er net afgestuurd. Gelukkig heb ik die van vorig jaar al goed gezien.
Plek van izabeltapuit
Al met al toch weer een dag met een aantal fraaie vangsten en weer één, of eigenlijk gewoon twee, goede soorten op de Mavla.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten