woensdag 17 september 2014

Klespo-twitch vanuit Wageningen

Vanochtend was ik eerst van plan om misschien een bezoekje te brengen aan de rasechte roze pelikaan in Hengelo, maar uiteindelijk besluit ik toch dat ik er geen zin in heb.. Zo zie ik rond kwart voor negen dat er een kleine spotvogel is gevonden in de greppel bij de Maasmond, een soort die nog steeds hoog op m'n verlanglijstje staat! Na wat gereken kom ik erachter dat dat vanavond wel zou moet kunnen, maar eerst word ik vanaf 12:15 weer op de Universiteit verwacht.

Om een uur of 15:15 is het gedaan op de Universiteit en zo stap ik om 15:41 op station Ede/Wageningen in de trein. Na een ruime anderhalf uur durende treinreis kom ik aan in Ambacht waarna ik thuis aangekomen gelijk in de auto stap, Laurens vd Wind ophaal en de A15 opdraai. De vogel is de hele dag in dezelfde greppel gezien dus we kunnen hem bijna niet missen. Na nog wat fileleed komen we uiteindelijk tien voor zeven aan op de plek waar we hem gelijk binnen tikken.

Plek kleine spotvogel
Eerst laat de 'klespo' zich wat lastig zien, maar even later komt hij een paar keer erg fraai omhoog in het onkruid en laat zich daarbij schitterend bekijken, erg gaaf! Hij verplaatst zich hooguit enkele tientallen meters, maar kwijtraken is niet aan de orde. Ideaal zo op de Maasvlakte! 


Kleine spotvogel                                                                ©Laurens vd Wind
Naast dit fraaie Russische beestje zit er opeens ook een andere 'kbv'tje' in de greppel, wat uiteindelijk om een sprinkhaanzanger blijkt te gaan. Al met al geslaagde twitch vanuit Wageningen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten