dinsdag 23 september 2014

Eerste échte OV-twitch

Na al een ochtend in de collegebanken gezeten te hebben, maak ik me rond het middaguur op voor nog een middagje achter de computer. Uiteraard staan dan niet alleen schoolgerelateerde websites open, en zo zie ik dat ik een berichtje van Laurens vd Padt krijg: "grijze stralo NH nu". Deze paar afkortingen zijn genoeg om het adrenalinepeil flink te laten steigen. Een blik op DBA leert me inderdaad dat er een grijze strandloper is gepiept op een bollenveldje in Noord-Holland. Een volgende blik op www.ns.nl leert me dat ik om 13:41 een trein op Ede-Wageningen kan halen die me vervolgens om 15:37 afzet in Schagen, vanwaar het nog een half uurtje fietsen is.

In de trein krijg ik te horen dat de vogel weer is opgevlogen en dat het zeker een grijze strandloper betreft. Met een dubbel gevoel stap ik dus uit in Schagen maar ik besluit wel flink op de pedalen richting de Belkmerweg te gaan. Onderweg krijg ik gelukkig van Laurens een sms'je dat de vogel weer in beeld is, en niet veel later schuif ik bij de gelukkigen aan. De vogel loopt dichtbij in een groepje bontbekplevieren, kleine en bonte strandlopers en laat zich fenomenaal bekijken. Alles wat je aan dit kleine strandlopertje uit Noord-Amerika kan zien laat hij zien, zelfs de diagnostische webjes tussen de poten.

Het groepje is erg vliegerig en na een klein half uurtje vliegen ze echt weer verder, weg van het bollenveldje. Ik houd het dan weer voor gezien en met dank aan Gerjon Gelling stap ik om  16:56 in de trein op station Alkmaar, scheelt toch weer een stukje fietsen.

Al met al wéér een lifer erbij en dat gaat al drie weken zo na de oosterse vorkstaartplevier en kleine spotvogel! Ook is het alweer de vijftiende van het jaar dus als het zo door gaat... Op deze twitch had ik uiteraard niet gerekend, dus deze keer helaas geen plaatje erbij... Voor wat fraaie plaatjes zie o.a. hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten