zaterdag 31 mei 2014

Je hebt van die dagen...

Het aflezen van geringde vogels heeft me ook een zekere motivatie gegeven om zelf het ringen van vogels een beetje te gaan leren. Dat gaat alleen maar door met ringers mee te gaan, en vanochtend stond ik dus om half vijf bij Adrie van der Heiden voor de deur om mee te lopen met een CES-ronde op de Beerenplaat nabij Spijkenisse. Met nog twee anderen zetten we in het donkere de netten op en zodra dat gebeurd is hangen al snel de eerste vogels in het net. Verspreid over de hele ochtend vangen we tientallen vogels wat met name zwartkoppen, tuinfluiters, tjiftjaffen, fitissen, bosrietzangers, kleine karekiet, roodborsten, heggenmussen en koolmezen zijn. Daarnaast vliegt er ook nog een blauwborst, ijsvogel, vink, putter, gekraagde roodstaart, matkop en als laatste ook nog een boomkruiper in het net. Al met al een behoorlijke variatie en het is schitterend om deze fraaie beestjes zo te zien!
Putter
IJsvogel
Blauwborst
Gekraagde roodstaart
Matkop
Bosrietzanger
Boomkruiper
Vangplek
Als ik rond kwart over twaalf weer thuis ben blijkt er nabij Stevensweerd een ralreiger te zijn gevonden door Jeroen Nagtegaal. Deze soort ontbreekt nog steeds op m'n lijst en aangezien ik van plan was vanmiddag speerwaterjuffer te gaan 'doen' besluit ik gelijk maar een combi te maken. Ik rijd eerst maar in één stuk door richting de plas waar de zuidelijke reiger. Na een paar minuutjes lopen ben ik op de plek waar een paar mensen me de reiger aan kunnen wijzen. De vogel zit in een vrij onoverzichtelijk kreekje te zitten en laat zich op afstand leuk bekijken. 
Ralreiger
Na amper een paar minuutjes gaat hij echter aan de wandel en vliegt een klein stukje om achter een paar struiken te verdwijnen. Ik besluit niet te gaan wachten en ik ga maar gelijk door richting de plek van de speerwaterjuffers. Als ik echter terug loop naar de auto valt mijn oog op een koninginnepage, en aan deze schitterende dagvlinder kan ik natuurlijk niet voorbijlopen..


Koninginnepage
Na een half uur rijden kom ik aan op de plek van de speerwaterjuffers nabij Valkenswaard, en deze blijken net als de ralreiger goed mee te werken. Al snel heb ik de eerste gevonden en uiteindelijk zie ik er wel een stuk of tien. Een exemplaar op de foto zetten blijkt echter niet echt mee te vallen maar  uiteindelijk lukt het nog aardig. 

Speerwaterjuffer
Aangezien tot nu toe alles erg spoedig is verlopen heb ik nog wel wat tijd over en besluit ik terug via Den Bosch richting Ambacht te gaan, om zo nog even een bezoekje te brengen aan de kuifleeuwerik. In het wijkje aangekomen  is er op het eerste gezicht geen kuifleeuwerik te bekennen. Na een kwartiertje hoor ik 'm echter zingen op het dak waarna de vogel opstijgt en hoog boven de wijk zingend blijft hangen, erg fraai! Als de vogel weer landt raak ik hem echter weer kwijt dus ik besluit dat het mooi is geweest.

Plek van kuifleeuwerik
Al met al een behoorlijk gevarieerde dag waarop alles meezat. De ralreiger bleef namelijk drie uur uit beeld nadat we 'm achter het bosje zagen verdwijnen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten