zaterdag 12 april 2014

Rustig dagje met Balt en Amwita

Het checken van de Sophiapolder de afgelopen week leverde zowaar weer eens een nieuwe Noorse grote mantelmeeuw op, naast wat bekende geringde meeuwen. Daarnaast was het woensdagavond 9 april een waar steltloperspektakel met een groep van zo'n 850 grutto's! Daarnaast zitten er nog de nodige  pontische meeuwen en is de Baltische mantelmeeuw ook nog present. De vuiloverslag bij Heijplaat breng ik ook nog een bezoekje, en daar kan ik nog 9 geringde kleine mantel- en zilvermeeuwen aflezen.
Grutto's boven de Sophiapolder
Met de afscheidsdag van school gingen we 's middags naar het strand bij Ouddorp. Dat leverde onverwachts nog leuke soorten op in de vorm van dwergstern en als leukste wel een tweetal strandplevieren. Deze laatste was namelijk nog een nieuwe voor m'n Zuid-Hollandlijst!
Strandplevieren
Vandaag doe ik het rustig aan en ik besluit weer eens te gaan voeren langs de Rietbaan. Helaas hebben de meeuwen er vandaag geen zin in om op de grond te komen zitten. Bij het voeren in het water zijn ze er zoals gebruikelijk wel gelijk bij en er vliegt nog een fraaie geelpootmeeuw tussen.

Geelpootmeeuw
Niet veel later is het al weer tijd om naar de Sophiapolder te gaan. Op het eiland is het alleen heel erg rustig want er lopen maar enkele grutto's en tureluurs rond. Leuk is wel mijn eerste mannetje zomertaling van het jaar, die tussen de vele wintertalingen zwemt! Tussen de meeuwen die bij de inlaat staat zie ik ook nog een tweetal pontische meeuwen staan en de baltische mantelmeeuw is ook aanwezig. Aangezien hij nu eens dichtbij loopt lukt het me zelfs om de eerste vier karakters van de ring af te lezen!



Baltische mantelmeeuw
Verder doe ik vanmiddag niet veel bijzonders, maar na het avondeten besluit ik met Laurens en Laurens nog even de Amerikaanse wintertaling en in Broekpolder van Vlaardingen te twitchen. Na een korte wandeling is de vogel snel gevonden, wat weer een nieuwe soort voor mijn Zuid-Holandlijst betekent!

Amerikaanse wintertaling
Al met al een erg rustig dagje maar de Balt en de Amwita maakte dat aardig goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten