zaterdag 19 april 2014

Atlassen en weer de Sophia

Voor de Vogelatlas tel ik ook twee kilomterhokken dus dat besluit ik vanochtend even te doen voor broedvogels. Het rondje wat ik daarvoor moet fietsen is nagenoeg hetzelfde als dat van gisteren, dus ik begin in Waalbos. In mijn kilometerhok zitten 7 gele kwikstaarten te zingen, de lepelaar stapt nog rond en erg leuk en opvallend is een baltsende grutto. Die laatste zal hier overigens echt niet blijven. Verder zingt er nog een braamsluiper en vliegen er een tweetal regenwulpen en een purperreiger over.

Bij de Devel noteer ik vandaag 3 snorren, en nu hoor ik ook nog twee waterrallen en de cetti's zanger. Langs de Oude-Maas hoor ik hierna, in tegenstelling tot gisteren, wel gekraagde roodstaarten, en verder nog wat roodborsttapuiten en nog een cetti's zanger. Ik besluit de telling met een rondje door Polder de Hooge Nesse, wat nog de nodige roodborsttapuiten en sprinkhaanzangers oplevert.

Het is ondertussen half twaalf, dus hoog tijd om richting de Sophiapolder te gaan. Laurens, Laurens en Jan de Jong zijn al op het eiland maar bij aankomst krijg ik gelijk al te horen dat het erg rustig is. Ondanks dat blijven we bijna  de hele middag op het eiland en vermaken ons met de nog steeds twee aanwezige zwarte ruiters, groenpootruiters, grutto's, een tweetal kemphanen, lepelaars en een pontische meeuw. De groep dwergmeeuwen van gisteren is helaas verdwenen.


Lepelaars
Pontische meeuw
Verder zien we nog vier fraaie zwartkopmeeuwen al roepend overkomen en kunnen we een ander roepend exemplaar niet vinden in de blauwe soep. Een Engelse kwikstaart daarentegen die ver op het eiland loopt is een welkome aanvulling op de IJsselmondejaarlijst, al is het geen al te beste waarneming door de afstand en weersomstandigheden. Ondanks dat zorgen de spaarzame wolken af en toe voor wat schaduw zodat die dan wel wat beter te zien is.

Met het laatste pontje gaan we weer van het eiland af wat toch weer een nieuwe voor de jaarlijst heeft opgeleverd! Als die Sophia er niet was stond die nu wel een stukje lager in ieder geval..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten