donderdag 26 september 2013

Rosse waaierstaart!

Gisterenavond werd op het forum van waarneming.nl een foto ingevoerd van een zangvogel, waarvan de waarnemer dacht dat het om een gekraagde roodstaart ging. Al snel werd duidelijk dat dat niet het geval was, maar dat diegene een heuse nieuwe soort voor Nederland had gefotografeerd, en wel een rosse waaierstaart! Vandaag had ik tot het achtste les, dus als hij er nog zou zitten zou ik pas op het laatste moment naar Camperduin, waar de vogel zat, af kunnen reizen.

Voor schooltijd is het natuurlijk even spannend of hij er nog zit, en ja hoor, wat om kwart over zeven wordt hij door gepiept. Als de bel gaat van het laatste uur stier ik naar de begane grond, ren ik naar de fiets, om eerst nog 10 km naar Laurens vd Padt te fietsen die een auto tot z'n beschikking heeft. Hijgend kom ik na zo'n 25 minuten aan en kan ik gelijk bij Laurens en Hugo Moerman instappen. De tocht naar het noorden gaat uiteraard niet zonder problemen, want bij Rotterdam staat uiteraard nog het een en ander vast, met een dik half uur vertraging kunnen we daarna gelukkig wel doorrijden zonder problemen.

Eenmaal bij de plek kunnen we aanschuiven bij de groep, maar de vogel is helaas net uit beeld. Hij kwam telkens uit het riet op een bruggetje foerageren, dus het is wachten geblazen tot hij weer uit het riet komt. Dat doet hij echter in ca. 20 minuten niet, dus wordt er geïnformeerd of er wellicht op het erf gekeken mag worden. Dat mag gelukkig, en even later hebben we daar de vogel schitterend in beeld, wat een supergaaf beest!
Rosse waaierstaart
Het licht neem erg snel af, dus als de vogel om half acht een rietkraagje overvliegt, besluiten we weer te vertrekken. Na een bezoekje aan een Mac Donalds zijn we rond een uur of tien weer thuis in Ambacht, na een succesvolle twitch, wat was tie gaaf!

De plek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten