woensdag 25 september 2013

Handig zo'n krabbeltje

Gisterenochtend werd er op de bij Oostvoorne, nabij de Westplaat, een noordse boszanger gevonden. Ik was pas laat uit en aangezien de vogel vanaf drie uur uit beeld raakte, en niet meer werd teruggezien, was ik niet gegaan en had ik ook niet verwacht dat hij er vandaag nog zou zitten. Vandaag dus maar zonder verrekijker naar school gegaan, maar toen ik tijdens een soort van computerles zag dat hij weer was gezien, kreeg ik daar wel spijt van. Na een sms rondje kwam ik erachter dat de enige mogelijkheid zou zijn om met Albert de Jong mee te rijden, en dan moest ik half twee klaar staan langs de A15, en aangezien ik 13:15 uit zou zijn, zou ik dat nimmer halen. Daarom uiteindelijk toch maar aan de leraar gevraagd of ik wat vroeger weg zou mogen.  Die stuurde me door naar de adjunct, en dankzij z'n krabbeltje mocht  een kwartiertje eerder weg zodat ik het precies zou kunnen halen.


Onderweg naar huis krijg ik opeens een sms'je van Sander Elzerman, dat hij samen met Garry Bakker een arendbuizerd heeft gevonden, ook op de Maasvlakte! Ik ga dus nog maar wat harder op de pedalen staan, en uiteindelijk past het precies, en kan ik direct instappen.

Na een half uur komen we op de Maasvlakte aan en gaan we eerst naar de arendbuizerd, die zich op de paal snel, maar ver, laat bekijken. Gelukkig gaat hij even later vliegen, en dan zijn de kenmerken pas echt goed zichtbaar. Zeker als hij even later met een havik boven onze hoofden aan het stoeien is, wat een gaaf beest, en vooral ook groot! Super!

Publiek arendbuizerd
Na dit spektakel gaan we snel door naar de plek van de noordse boszanger. Na een kwartiertje zien we de vogel kort, en even later nog een keer waarbij hij gelukkig ook zich even helemaal vrij laat bekijken. Hierna verdwijnt de vogel volledig en laat zich ook niet meer zien. Het wachten op de nobo levert nog wel een bladkoning op die zich nog even fraai laat zien, ook altijd leuk! De missie is echter wel geslaagd, maar liefst 2 lifers en amper een half uur!

Publiek noordse boszanger 
Na hierna nog een kort bezoekje aan de arendbuizerd gaan we weer richting Ambacht, en niet met lege zakken! 
Arendbuzierd
Thuis aangekomen zie ik dat er bij Rijsoord een bladkoning is gehoord. Ik besluit ondanks het wat latere uur toch nog een poging te wagen, maar dat levert enkel een vuurgoudhaan op helaas. De blako laat zich niet meer horen, maar dat maakt na de twee knallers van vanmiddag natuurlijk niet meer uit..

Plek blako

Geen opmerkingen:

Een reactie posten