maandag 5 augustus 2013

Leuke kokmeeuw en veel planten

Vanochtend ga ik maar weer naar STEenwijk voor de kokmeeuwen. Bij aankomst zie ik gelijk alen witte kleurring zitten, en dat blijkt W[S39M] te zijn, een vogel uit Kroatië. Een nieuw land voor mij en dat maakt het toch wel weer extra leuk!


Kroatische kokmeeuw W[S39M]
Hierna fietsen we met z'n allen een rondje in de omgeving van het park. Her en der zingen zwarte mezen in de bossen en in de bermen zoemt af en toe een greppelsprinkhaan. Verder zien we nog wat appelvinken en een enkele grauwe vliegenvanger.

Na het middageten besluit ik in m'n eentje op pad te gaan, en wel naar Havelte omdat daar nog aardig wat zeldzame planten staan. Na de locaties even uitgezocht te hebben kan ik gaan en na een dik half uur stevig doortrappen ben ik op de plaats van bestemming. Het zijn eigenlijk vier locaties waren ik wezen moet en van de 18 soorten die ik kon zien, zie ik er 14. 

Het zijn mooie plekjes en de leukste soorten zijn wel bochtige klaver, fraai hertshooi, kleine bevernel, echte guldenroede, valse salie, afghaanse duizendknoop, grondster, gelobde maanvaren, moeraswespenorchis en rond wintergroen. 

Kleine bevernel
Bochtige klaver
Echte guldenroede
Valse salie
Grondster

Moeraswespenorchis
Gelobde maanvaren
Naast planten ook nog enkele andere leuke dingen. Zo zag ik nog een ringslang, vond ik opeens eitjes van een gentiaanblauwtje op klokjesgentiaan, en liet een bruine vuurvlinder zich fraai bekijken!

Bruine vuurvlinder
Eitjes van gentiaanblauwtje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten