maandag 20 mei 2013

Nona in de brabibo!

Gisteren werd een noordse nachtegaal gevonden in de Brabantse Biesbosch. Deze soort ontbreekt nog steeds op mijn lijst dus daar moet vandaag maar verandering in komen. Eerst zou ik met Hugo Moerman gaan fietsen, maar als het gaat regenen sla ik een autoritje met hem en zijn vader natuurlijk niet af. Op de plek aangekomen is de vogel al een kwartier niet meer gehoord dus gaan we maar wachten. Na een klein halfuurtje begint de 'nona' (=noordse nachtegaal) met zingen, en is dus binnen! Hij houdt het een paar minuten vol waarna hij zijn mond weer houdt. De vogel zat diep in de struiken en het lukte me dus niet om de vogel te zien, helaas. Een uur wachten hierna levert niet meer de noordse nachtegaal op en dus besluiten we nog wat verder te vogelen, zeker ook omdat het begint met regenen.


Verder in de Biesbosch is het erg rustig. Het is hoogwater dus in de Hardenhoek is weinig te beleven. Wielewaal ontbreekt nog op mijn jaarlijst dus besluiten we een poging te wagen bij het Boomgat. Hier horen we twee mannetjes zingen, waarvan we er eentje zien, en we zien nog een vrouwtje. Wat zijn het toch fraaie beesten! Verder horen we nog nachtegalen, gekraagde roodstaarten, veel tuinfluiters en een koekoek. Het gaat steeds harder regenen dus besluiten we maar weer naar huis terug te keren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten