donderdag 30 juni 2011

Dagje sprinkhaneren en libelleren met een bonus!

Vanochtend vertrok ik om een uur of tien van huis om een deel van IJsselmonde te doorzoeken voor sprinkhanen en libellen. Zo begon ik in het Develbos waar nog een sprinkhaanzanger en een bosrietzanger zaten te zingen maar al gauw hoorde ik ook al de beestjes waar ik voor gekomen was.

Langs de slootkanten en in de ruigtes die ik controleerde zaten vooral veel krassers met her en der af en toe wat gewone spitskopjes. Na een tijdje hoor ik op verschillende plekken ook enkele bruine sprinkhanen en een kustsprinkhaan. Verder 'sluipen' er door de hoge vegetatie verschillende grote groene sabelsprinkhanen en uit de struiken komt af en toe hun 'zang'.

Grote groene sabelsprinkhaan

Gewoon spitskopje
Verder zie ik nog verschillende houtpantserjuffers, wat kleine roodoogjuffers en de bloed-, steen- en bruinrode heidelibel.

Bloedrode heidelibel

Kleine roodoogjuffer
Hierna stap ik weer op de fiets en zet koers richting de Oude-Maas om zo via Zwijndrecht weer terug te fietsen naar huis. Langs het fietspad hoor ik heel de tijd het geratel van krasser, bruine sprinkhanen en ratelaars. Bij de Oude-Maas aangekomen hoor vreselijk veel krassers en overal zitten ze. Tussen hun 'gekras' door klinkt het zachte geratel van enkele gewone spitskopjes en zie ik nog een bramensprinkhaan.


Krassers
Qua vogels is het ook nog wel leuk met een matkop, een ijsvogel en een stukje verderop zie ik twee paartjes roodborsttapuit. Tevens zie ik ook een jong dus ze hebben hier succesvol gebroed, erg leuk!

Roodborsttapuit (juveniel)
Als ik hierna weer een eindje verder door wat gras loop hoor ik tussen de grote groene sabelsprinkhanen ook een andere ratel. Na naar het geluid te zijn toegelopen zie ik dat het om de greppelsprinkhaan gaat, heel erg leuk want deze soort is nog nooit op IJsselmonde waargenomen!! Na de soort vastgelegd te hebben fiets ik met een blij gevoel weer verder en dan hoor ik nog een greppelsprinkhaan!! Gaaf!!

Greppelsprinkhaan
Al met al wel een leuk dagje sprinkhaneren en libelleren met een erg gave soort, dat moet ik vaker doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten