zaterdag 28 mei 2011

Kampina met een toegift!


Vandaag was de excursie van 'De Boomvalk' naar eeen schitterend heide/bosgebied in Noord-Brabant wat de naam 'Kampina' draagt. Vorig jaar waren we hier ook al geweest (zie hier) en dat had toen wel leuke dingen opgeleverd dus vol goede moed ging ons groepje gevuld met o.a. Albert dJ, Jan en ik het gebied in. Het begon gelijk al goed met luid zingende bosrietzangers, grasmussen en een paartje roodborsttapuiten.

In het eerste gedeelte wat we zouden doorkruisen hadden we onze zinnen vooral op de libellen/juffers gezet die hier in grote getale voorkomen. De eerste juffer die we tegenkwamen was zowaar een weidebeekjuffer waar er vandaag nog vele van zouden volgen. Even later wordt de eerste goede libel gezien, een beekrombout!! Hij zit op een varen zich op te warmen in de zon en laat zich erg goed fotograferen! Tevens zien we hier ook de eerste blauwe breedscheenjuffer van de dag en tientallen azuurwaterjuffers.


Beekrombout

We vervolgen hierna onze route en komen terecht bij een beekje wat helemaal vol zit met weidebeekjuffers die zich werkelijk schitterend laten bekijken! Tevens zie ik hier mijn eerste metaalglanslibel ooit en zitten er nog wat vuurjuffers en vele blauwe breedscheenjuffers! We vermaken ons hier een poos met de libellen maar ook een paartje bonte vliegenvanger bij hun nest blijft niet onopgemerkt. 


Weidebeekjuffer
Vuurjuffer


Blauwe breedscheenjuffer

Hierna stappen we mede door het weer, het wordt meer bewolkt en de wind trekt aan, weer over naar de vogels en vermaken ons met boomleeuweriken, boompiepers, een schitterende boomvalk en 2 dodaarzen bij het Winkelsven. 

Vervolgens trekken we onder het genot van zingende gekraagde roodstaarten en boompiepers naar de hei. Tevens zien we onderweg nog een spotvogel, groene specht en verschillende grote lijsters. 




Gekraagde roodstaart
Bij een open plek in het bos zien we opeens 2 wespendieven boven het gebied vliegen waarvan er eentje af en toe gaat baltsen. Het is echt een schitterend gezicht als hij dan stil flappend in de lucht gaat hangen. Iets wat ik nog nooit gezien had! 

Op de hei aangekomen worden we begroet door verschillende families roodborsttapuit en wat boompiepers. Verder hanger er boven de hei aardig wat gierzwaluwen rond en jager er maar liefst 4 boomvalken! Na hier gegeten te hebben werd de route voort gezet naar de huisvennen die in het noorden van het gebied liggen om de aldaar aanwezige roodhalsfuut te bezoeken. 



Onderweg hiernaar toe komen uiteraard de nodige boompiepers en dergelijke tegen maar verder zien we niet veel.

Boompieper

Bij het bewuste ven aangekomen duurt het niet lang voordat we de felbegeerde roodhalsfuut in beeld krijgen. Hij zwemt eerst midden op het ven maar gaat dan richting een futennest waar hij een waar conflict aangaat met z'n achterneefje. Hierbij laat hij de roodhalsfuut ook zijn rauwe roep horen maar zwemt uiteindelijk toch weer weg van het nest. 




Roodhalsfuut
Als we hier zijn uitgekeken lopen we richting de parkeerplaats waar we opgehaald zullen worden door de bus en om vijf uur zijn we weer in Rotterdam met ongeveer 70 soorten. De andere groepen hadden o.a. nog fluiters, kleine bonte en zwarte specht en wielewaal maar ook dit jaar waren wij weer de enige met roodhalsfuut.


Thuis aangekomen zie ik in mijn inbox dat ik een reacite heb gehad op mijn weblog van Robert V.T. met de melding dat de 'watersnip' van 18 mei wel eens een poelsnip zou kunnen zijn. Als ik hierna beide soorten vergelijk krijg ik bijna een hartverlamming! Op de foto staat volgens mij ook gewoon een poelsnip! Hierna zet ik gauw de foto op het forum waaruit blijkt dat ik inderdaad een poelsnip heb gefotografeerd!


Op 18 mei, de datum waarop ik hem gezien heb, heb ik de vogel wel een tijdje bekeken maar dan met het gevoel: 'Leuk, een late watersnip!'en heb toen verder ook niet eens aan poelsnip gedacht... Gelukkig dus maar dat ik foto's heb anders had ik het geen eens geweten wat voor soort ik had gezien!

Vanavond nog wel even gezocht met Jan voor de zekerheid maar hij was na 10 dagen niet meer aanwezig. Ik had niet anders verwacht maar toch...



Poelsnip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten